“Ik ben Lisette Oosterbosch, 60 jaar, getrouwd en moeder van twee kinderen. In Veldhoven ben ik geboren, getogen en gebleven. Al ruim twintig jaar zet ik me er in voor Vertelclub Veldhoven, kortweg VerVe genaamd, waarvoor ik in 2020 de Veldhovense Cultuurprijs in ontvangst mocht nemen.
Als kind ging ik naar de Paulusschool en het Anton van Duinkerkencollege. Daarna startte ik met werken en volgde ik cursussen, onder andere in public relations. Omdat ik daar meer mee wilde doen, schreef ik me in voor de hbo-opleiding op de academie voor journalistiek in Tilburg. Die ging echter niet door vanwege te weinig animo. Daarom werd het journalistiek en werkte ik vervolgens zo’n twintig jaar bij het Eindhovens Dagblad.
In 2014 begon ik voor mezelf met De Verhaalderij. Ik werkte in de culturele en educatieve sector als verteller, organisator en cursusleidster. Toen dit tijdens de coronapandemie stil kwam te liggen, was ik net begonnen aan een project voor Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport. Daar ben ik blijven hangen en werk ik nu als community manager.
Daarnaast wandel ik graag met onze hond, volg ik Spaanse les en bezoek ik maandelijks de podiumacademie in Lier voor cursussen en workshops in vertelkunst.
Toen onze tweeling klein was, las ik ontzettend veel voor. We haalden stapels boeken uit de bibliotheek en doken vanaf de bank in allerlei werelden. Toen zij naar school gingen, wilde ik iets voor hen blijven betekenen. Daarom volgde ik in 2004 een vertelcursus. Dit heeft een vuurtje aangewakkerd dat nooit meer is gedoofd. Vertellen in de klas werd het begin van mijn verdere ontwikkeling in de vertelkunst.
Nadat de cursus stopte, wilde ik de samenkomst van vertellers in stand houden. Zo ontstond in 2005 VerVe. Met twaalf leden komen we regelmatig bij elkaar om uit het blote hoofd te vertellen en elkaar feedback te geven. Daarnaast treden we op tijdens allerlei gelegenheden. Dat is het mooie van vertellen; het kan altijd, overal en voor ieder publiek.
Vanaf het begin was ik voorzitter van deze inmiddels hechte vriendenclub. Eind augustus 2025 stopte ik hier echter mee, omdat het tijd was voor verandering. Ik ben nog steeds actief lid, maar dan als programmeur van ons jaarlijks, tweetalig vertelfestival in Museum ’t Oude Slot. Professionele vertellers uit binnen- en buitenland delen daar verhalen in het Nederlands en Engels. Voor jong en oud is het een heerlijk evenement.
Dit jaar vindt het festival plaats op 21 en 22 augustus. Daarmee vormt het meteen de aftrap van onze maandelijkse Verhalenburcht, waarbij wijzelf en gastvertellers allerlei verhalen vertellen. Ik vind het bijzonder dat we hiervoor in Veldhoven een podium hebben gekregen. Daar ben ik dankbaar voor, net als voor de waardering die we met de cultuurprijs ontvingen. Zo’n prijs verdien je namelijk nooit alleen; dat doe je samen.
In Veldhoven voel ik me op mijn gemak. Tegelijkertijd merk ik dat de gemeente groeit en versteent. Ik hoop daarom dat er meer aandacht komt voor de leefbaarheid en groenvoorziening. In Veldhoven leeft zoveel artistiek talent. Dit mogen we terugzien in kunstzinnige uitingen, zoals schilderwerken op flatmuren. Dat zou de gemeente aangenamer en gezelliger maken; zoals ik het ervaarde toen ik hier opgroeide. Ik heb hier altijd fijn gewoond en zou willen dat dat, ondanks de veranderingen, zo blijft.”