Mierlo is gegroeid
Voor een ieder die mij niet kent, ik ben Ralph. Vijf decennia geleden werd ik geboren in een van de oudste volkswijken van Helmond, het Haagje. Ik ben dan ook een trotse Helmondse Hagenees. Op mijn negentiende vertrok ik uit mijn geliefde wijk en heb eigenlijk in heel Helmond gewoond. Had je mij toen gevraagd ‘ga je ooit uit Helmond weg?’, dan had ik je keihard uitgelachen. Inmiddels woon ik alweer 15 jaar met heel veel liefde in Mierlo.
Was het makkelijk om vanuit Helmond naar Mierlo te verhuizen? Het antwoord is heel simpel: nee. Tuurlijk, Helmond is ook niet die metropool waar ik op mijn twintigste van droomde. En dromen? Ja, die had ik had genoeg. De meeste van die dromen zijn uitgekomen. Zo werd ik tweemaal ‘mede designer’ van twee prachtige dochters; Isabella en Valencia.
Mijn historie in het verleden ligt in de modebranche, en ook daar heb ik heel veel mooie herinneringen aan. Mijn grote ambitie was om een herenmodezaak te starten in ‘mijn’ Helmond. En dat is mij gelukt. In 2005 ben ik door de crisis moeten stoppen, en dat heeft ertoe geleid dat ik in Mierlo terechtkwam. Man, man, wat voelde ik mij in het begin ongelukkig. Maar gaandeweg vond ik mijn weg in dit mooie dorp. De rust die ik hier vond was onwennig, want ik was door mijn werkzaamheden de grote steden gewend. Toch werd juist die balans prettig. Mijn dochters zaten inmiddels op toentertijd basisschool Den Boogerd, inmiddels De Kersentuin, en vonden daar hun vriendinnen. Ik kreeg hier ook een nieuwe vriendenkring, speurde naar fijne plekjes in het dorp, en zo bouwde ik een nieuw bestaan op in Mierlo.
De afgelopen jaren heb ik Mierlo zien veranderen. Het was ingeslapen. Stond stil. Het winkelcentrum kreeg een make over, nieuwbouwwijken verrezen uit de grond. Omliggende steden en dorpen vonden Mierlo. En dat is denk ik wel het belangrijkste verschil met vijftien jaar geleden. Mierlo heeft inmiddels heel veel forenzen in zijn midden. De kern is veranderd. We zijn in een nieuw tijdperk beland. En veranderingen zijn in het begin niet altijd even makkelijk. Maar ik ben er zeker van dat ‘ons’ dorp er rijker van zal worden in haar kracht. Mierlo is gegroeid en mede daardoor zal ik voorlopig niet terugkeren naar mijn geliefde Helmond.
Inmiddels ben ik alweer enkele jaren kapper. Met heel veel liefde en passie mág ik iedere dag een Cherry Chop Barber zijn. De shop heeft ook Mierlo op de kaart gezet. Iedere dag mogen wij klanten uit heinde en verre ontvangen. Daar zijn we heel trots op. Dat ik hier onderdeel van kan zijn is waanzinnig. Daar put ik heel veel energie uit. Ik zeg altijd ‘haren knippen kan je overal, het op de juiste plek doen is uitverkoren’.
